Namsos kommune

Søk på helse- og omsorgstjenester

Søk på helse- og omsorgstjenester

Hva er Brukerkontoret? 

Brukerkontoret er kommunens koordinerende enhet for habilitering og rehabilitering, og er et forvaltningskontor som har ansvar for å fatte vedtak om helse og omsorgstjenester.

Hvem kan kontakte Brukerkontoret i Namsos?

Hvis du bor eller oppholder deg i Namsos kommune, og har behov for helse- og omsorgstjenester, kan du ta kontakt med Brukerkontoret. 

Hvordan søker du på helse- og omsorgstjenester? 

Søknadsskjemaet heter "Søknad om helse- og omsorgstjenester". Vi kan hjelpe deg med utfylling av skjemaet hvis du har behov for hjelp.

Samtykke

  • Det skal følge med informert samtykke til søknaden.
  • Informert samtykke er er et samtykke (godkjenning) gitt med bakgrunn i at den som samtykker er tilstrekkelig informert om situasjonen til å kunne samtykke.
  • Informert samtykke kan komme fra søker selv, eller pårørende/verge hvis søker selv ikke er i stand til å gi informert samtykke selv.

Hva skjer når søknaden er sendt inn?

  • Etter at Brukerkontoret har mottatt søknad på tjenester blir du kontaktet for oppfølging av søknaden. Hovedsakelig skjer dette ved et avtalt hjemmebesøk.
  • Kommunen skal behandle saken så raskt som mulig.
  • Hvis saken ikke kan avgjøres innen 4 uker, så skal du få skriftlig beskjed om grunnen til dette. Det skal samtidig opplyses om når det forventes at du får svar.

Når får du svar på søknaden?

  • Når søknaden er ferdigbehandlet, fattes det et skriftlig vedtak.
  • I vedtaket beskrives hvilken tjeneste som tildeles og hva som er begrunnelsen for vedtaket eller avslaget.
  • Vedtak om tjenester blir fortløpende evaluert og ved behov fattes nytt vedtak.
  • Vi sender deg vedtaket når søknaden din er ferdig behandlet.

Søknadsskjema om helse- og omsorgstjenester

Tildeling av helse- og omsorgstjenester

  • Tar utgangspunkt i den enkeltes ressurser.
  • Målet er at du som bruker utvikler, opprettholder eller gjenvinner størst mulig grad av egenmestring.
  • Namsos kommune skal tilrettelegge tjenestene slik at du som bruker kan bo hjemme lengst mulig.
  • Vi skal tilby individuelle tjenester der brukermedvirkning ivaretas.

Hva er koordinerende enhet?

  • Koordinerte tjenester betyr at behovet gjelder to eller flere helse- og omsorgstjenester.
  • Koordinerende enhet i kommunen skal bidra til å sikre helhetlige og koordinerte tilbud til brukere med behov for tjenester fra flere fagområder, nivåer og sektorer.
  • Enheten har et overordnet ansvar for individuell plan og koordinatorer.

Hvem har rett på koordinator og individuell plan?

  • Som bruker kan du få oppnevnt koordinator som skal sikre nødvendig oppfølging og samordning av ditt tjenestetilbud.
  • Koordinator oppnevnes i forbindelse med individuell plan, men skal også tilbys selv om du takker nei til individuell plan.
  • Retten til individuell plan er uavhengig av alder, diagnose og funksjon.
  • Den som er oppnevnt som koordinator, skal til enhver tid ha hovedansvaret for oppfølgingen og samhandlingen med deg som bruker.

Priser på helse- og omsorgstjenester

Brukerkontoret

Klagemulighet

  • Du kan klage på vedtaket som gjøres på din søknad om helse- og omsorgstjenester.
  • Fristen for å klage er 3 uker fra vedtaket er mottatt.
  • Klagen sendes til Brukerkontoret.
  • Dersom vedtaket opprettholdes, sendes klagen videre til Fylkesmannen for endelig behandling.
  • Enkelte tjenester, f.eks. omsorgsbolig og trygghetsalarm er ikke lovpålagt og da skal en eventuell klage behandles i kommunens klageutvalg.

 

Kontakt

Brukerkontoret
Telefon 74 21 71 00
Mobil 959 88 135

 

Ronny Hårstadstrand
Leder

E-post: ronny.harstadstrand@namsos.kommune.no
Telefon: 905 48 248

Adresse

Besøksadresse: 

Samfunnshuset 1. etasje,
Abel Meyers gate 12
Namsos

Postadresse: 

Namsos kommune
Stavarvegen 2,
7856 JØA  
 

Åpningstider

Kontoret er åpent for besøkende tirsdager og torsdager kl. 10.00–14.00 

Telefontid:
Mandag- fredag 10.00-14.00