Utdanningsforbundets medlemmer ved Otterøy skole

16. august.

Høringsuttalelse angående ny skolestruktur i Namsos kommune

Først ønsker vi å presisere at vi støtter kommunedirektørens forslag til fortsatt 1-10 skole på Otterøya. Dette er etter vår vurdering til det beste for elevene. Nærskole er viktig for bolyst og barns mulighet til egen utfoldelse på fritiden. Skolen har de siste årene gjennomgående gode resultater på alle målbare parameter i skolen, og elevundersøkelsen i 2021 viste ingen mobbing på skolen, mens kommunen som helhet ligger på 9,2% i syvende klasse og 4,6% i tiende klasse. Vi har god tilgang på arbeidskraft og har ingen utfordringer med å finne lærere og andre ansatte med ønsket kompetanse.

Vi er med andre ord en stabil og god skole, vi representerer en trygghet for våre elever, men også for vårt lokalsamfunn. I vårt lokalsamfunn her på Otterøya så er skolen den eneste naturlige møteplassen for alle, i alle aldere. En nærskole er som regel det, sammen med lokalbutikken, mange kaller det for bygdas grunnsteiner. Forsvinner noen av disse, forsvinner limet som holder alle sammen samlet i ei bygd.

Vi savner imidlertid den tryggheten fra Namsos kommune i dette høringsutkastet. Vi opplever at det er viktig at vi nå velger en retning, for kommunens politikere står nå ved et veiskille. Skal vi fortsette å kutte i skoletilbudet i barn og unges nærmiljø, og gå for en sentralisering, som i ytterste konsekvens vil kunne føre til fraflytting, ikke bare i bygdene, men også fra Namsos kommune?

Eller skal vi ta en mer framsynt og helhetstenkende retning, hvor vi gjennom å satse på barn og unge, og gi de et godt tilbud i sitt nærmiljø, er med på å holde små men vitale samfunn, som kan ha et stort utviklingspotensialet både med tanke på innbyggertall, bolyst, rekruttering til arbeidsplasser innad i kommunen ? Vil politikerne i Namsos våge å satse på fremtiden, altså barn og unge?

Lang reisetid - barns beste?


Reisetid er knapt nevnt i høringsteksten. Dette mener vi bør beskrives nærmere under punktet «hensynet til barns beste», samt under punktet om Otterøy oppvekstsenter. Elevene ytterst på øya er blant de elevene innen kommunens grenser med lengst reisevei til nest nærmeste skole. Det er også verdt å nevne at en betydelig del av elevene bor på Aglen, Finnanger og Skorstad.


Fra mulighetsstudien: «Reisene fra Otterøy (ikke vurdert i alternativene) og Bangsund til
Vestbyen vurderes å være akseptable.»

I henhold til høringssvar under forrige runde med forslag om skolenedleggelse på Otterøya i 2014, sa Trønderbilene at lengste skolevei vil bli på godt over 90 minutter fra ytterpunktene på øya til sentrum. Dette samsvarer også med dagens reisetid for elever ved Olav Duun VGS i dag.


Det vil være en enorm inngripen i barns hverdag å sitte på buss over 3 timer hver dag. Dette vil tilsvare å kjøre Namsos – Verdal for en personbil tur retur, hver dag. Muligheten for utfoldelse på fritiden vil begrense seg dramatisk, da store deler av dagen vil gå med til busskjøring. Dette vil få konsekvenser for idretten, for kulturskolen, for barns utvikling, mestring og trivsel.

Veiskille


Vi opplever som sagt at tiden er kommet for at store beslutninger må tas, og håper at de blir fremtidsrettet og gode for alle kommunens innbyggere. Og vi ønsker at beslutningen tas nå, på et godt gjennomtenkt og fremtidsrettet grunnlag, slik at vi ikke til stadighet trenger å bekymre oss for at det skal kunne skje endringer i skolestrukturen igjen og igjen. Vi ønsker stabilitet for alle våre elever. Legger man ned en skole, er den borte for alltid. Bygningene vil riktignok stå lenge etter at de siste barna har satt seg på en buss, men det er så mye mer som blir borte fra bygda da. Mye som ikke kan måles i kroner og ører, dessverre. Hadde det vært det, hadde nok prioriteringer vært gjort ganske så annerledes.

Det koster nemlig masse å drive skole, og det skulle bare mangle. Det er en investering ikke bare på kort sikt, men noe som vil kunne ha ringvirkninger i uoverskuelig framtid. En god oppvekst, en god opplæring, et godt og inkluderende nærmiljø som ser deg, tar vare på deg og som sammen løfter deg frem. En slik oppvekst vil kunne resultere i tilbakeflytting, en etablering i Namsos, og i mindre lokalsamfunn rundt omkring i kommunen. Slik kan man tolke slagordet, sammen skaper vi muligheter. At man sammen, både by og land skaper muligheter.

Muligheter for alle

Kommunen er også avhengig av næringslivet, slik er det nå en gang. En kommune kan ikke alene skape alle muligheter. De kan være med på å legge til rette for utvikling og satsing, og slik bidra til økte arbeidsplasser, bolyst, optimisme, og legge grunnlag for det gode liv i Namsos. Næringslivet har etablert ulike bedrifter i utkant Namsos, vil disse arbeidsplassene være like attraktive om skolene skal sentraliseres? Vi frykter en fraflytting fra våre mindre lokalsamfunn, og ikke bare da nødvendigvis inn til Namsos sentrum, men kanskje også fra kommunen. Dette er noe som vi slettes ikke ønsker, vi ønsker at vi sammen skaper muligheter, nye arbeidsplasser, gode steder å leve, å vokse opp.

Vi må snu trenden, vi må begynne å bygge opp Namsos kommune sitt omdømme. Og det kan bare gjøres om man velger å satse på barn og unge, at man ser verdien i mindre, men ikke mindre gode samfunn. Er du større enn deg selv kanskje?


Utdanningsforbundets medlemmer ved Otterøy skole.