Salsnes leirskole åpnet på villmarksvis

Salsnes leirskole er hele kommunens nye leirskole. Nå er den offisielt åpnet – og det på villmarksvis.

Salsnes leirskole er Namsos kommunes nye leirskole for elever fra hele kommunen. Salsnes leirskole erstatter tidligere leirskoler som var i Namsos, Fosnes og Namdalseid kommuner.

Torsdag forrige uke ble Salsnes leirskole offisielt åpnet. Her skal elever fra hele Namsos kommune få oppleve friluftsliv og villmarksliv. Snor var derfor erstattet med elgskinn ,og saks med kniv, da ordfører Frode Båtnes foran inviterte gjester kunne erklære skolen for offisielt åpnet.

Smilende mann med kniv har kuttet elgskinn i to. To smilende menn holder hver sin del av elgskinnet.  - Klikk for stort bildeOrdfører Frode Båtnes måtte skjære et elgskinn i to med kniv, i stedet for å klippe en snor med saks, for å åpne leirskolen. Leirskolelærerne Stian Myrvik (t.v) og Gøran Flakken hjalp til.

Den nye leirskolen skal tilby leirskoleopphold til elever i grunnskolene rundt om i hele kommunen, og erstatter alle tidligere leirskoler som var i gamle Namsos kommune, Namdalseid kommune og Fosnes kommune.

Gul bygning. - Klikk for stort bildeSalsnes leirskole ligger fritt og åpent til.

Noen elever har vært så heldige å få testet ut den nye leirskolen allerede, blant annet elever ved Namsos ungdomsskole. Fire elever var spesielt invitert til den offisielle åpningen for å fortelle om sine erfaringer fra oppholdet. De var fornøyd med skolen, og la vekt på samholdet som leirskoleopphold skaper blant elevene. De skulle bare ønske at oppholdet varte lengre.

Fire ungdommer, to jenter og to gutter, smiler mens den ene skjærer et kakestykke og de andre venter. - Klikk for stort bildeElever fra Namsos ungdomsskole har fått testet leirskolen før åpning, og var godt fornøyde. Fra venstre: Lill Marie Skage Knappe, Milan Nikolai Elverum Furre, Nils Johannes Foss Bruun og Mina Gåsvær Høgenhaug.

Salsnes leirskole bruker eiendommen og bygninger som tidligere huset Salsnes skole. Hovedbygningen er modernisert og tilpasset den nye bruken. Blant annet er tidligere klasserom blitt til soverom.

Tre gruppebord med stoler og stor TV på vegg. - Klikk for stort bildeUndervisningsrommet på Salsnes leirskole.
Rom med to køyesenger. - Klikk for stort bildeTidligere klasserom er gjort om til soverom.

Leirskolelærerne Gøran Flakken og Stian Myrvik kunne fortelle de frammøtte at de var glade for den positive responsen som idéen om kommunal leirskole på Salsnes ble møtt med, både hos skoleledelsen, hos politikerne og hos innbyggerne på Salsnes. Prosessen fram mot ny leirskole har gått forholdsvis raskt, og leirskolelærerne ser fram til å tilby kommunens elever opphold og opplevelser på Salsnes leirskole.

To menn smiler og ser i kameraet. - Klikk for stort bildeLeirskolelærerne Gøran Flakken (t.v) og Stian Myrvik er godt fornøyde med den nye leirskolen.
Mann snakker foran publikum, vi ser tre som sitter og hører på. - Klikk for stort bildeKnut Storeide fra skoleledelsen i Namsos kommune ledet åpningen av leirskolen.

På Salsnes leirskole får elevene en unik nærhet til både skog og fjell, Salsvatnet rett utenfor skolen og storhavet en kort gåtur unna.

Utsikt utover stort vann. - Klikk for stort bildeUpåklagelig utsikt utover Salsvatnet fra Salsnes leirskole.

Å omklassifisere et eksisterende bygg til leirskole krever kunnskap om blant annet kravene som gjelder i den byggtekniske forskriften TEK17 og kravene til universell utforming.

– Prosjektleder Frank Ueberfuhr har vært en viktig pådriver og organisator som hele tiden har passet på nødvendig fremdrift, samtidig som han har lagt til rette for at alle aktuelle parter har blitt hørt. Frank har vært en stødig prosjektleder og fortjener all honnør, forteller Knut Storeide i skoleledelsen i Namsos kommune.

Smilende mann går foran folk som sitter ved bord. - Klikk for stort bildeFrank Ueberfuhr har vært prosjektleder for ombyggingen til leirskole.

Planlagte aktiviteter

• Fiske og fangst i ferskvann og sjø

• Livet i fjæra

• Aktiviteter om sjø og sjøvett

• Plast til nytte og besvær

• Laks i elv og sjø

• Padling og andre vannaktiviteter i Salsvatnet

• Geologi i nærområdet

• Skogbruk i gamle dager

• Dagsturer i skog, på fjell og ved havet

• Overnatting utendørs for 9. trinn

• Matlaging på bål eller stormkjøkken

• Rappellering

To menn og en kvinne står og har mottatt hver sin blomsterbukett. - Klikk for stort bildeMagnus Tausvik fra Grannes VVS, Nils Einar Olsen fra Byggingeniør Einar Olsen og Marion Fust Sæternes fra Arcon Prosjekt AS mottok blomster for jobben med å forvandle den gamle skolen til en moderne leirskole.
Eldre stående mann snakker og gestikulerer foran sittende publikum, sammen med eldre kvinne som står og lytter. - Klikk for stort bildeTidligere elev Bjørnar Smines og tidligere lærer Reidun Smines ved Salsnes skole, fortalte om historien til skolen som nå er blitt leirskole.

Mål for leirskoleoppholdet

• En opplevelse for klassen, i klassen og med klassen.

• Samhold, samarbeid, samhørighet og samspill med andre.

• Dager fylt med aktiviteter knyttet opp til kunnskapsløftet og aktiviteter for opplevelsene.

• Dager som er fylt av uteaktiviteter til lands og til vanns.

• Ettermiddager og kvelder som inneholder opplevelser, skaper samhold i klasser og minner for livet.

Mann med gitar synger foran folk som sitter rundt bord. - Klikk for stort bildeRonny Grannes serverte sang for de inviterte gjestene.
Marsipankake med friluftsmotiv som telt, hengekøye, vann, trær og zip-line. - Klikk for stort bildeKake med friluftsmotiv hørte med da Salsnes leirskole ble formelt åpnet.

Knut Storeide
Spesialrådgiver